Svar: Jern?
23. december 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I er ved at komme rigtig godt igang med maden, men selvom din dreng spiser varieret, så er han stadig ikke i stand til at spise sig til sit jernbehov.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltides f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi. Derudover så mener man at børn med jernmangel vil have en forsinket psykomotorisk udvikling sammenlignet med børn, der ikke har jernmangel.
Når børn får modermælkserstatning, så vil de være dækket ind med jern, hvis de får mindst 400ml mme dagligt. Hvis de ikke får dette skal de have fuld jerndosis ved siden af. Det anbefalede indtag er 8 mg jern dagligt fra 6 måneder. Hvis du kigger på indholdet af jern i mme, og regner sammen, så vil du se at de 400ml ikke er nok til at give 8 mg. Sundhedsstyrelsen oplyser dog at børn optager jernet via modermælkserstatning bedre og derfor vil være dækket ind med de 400ml. Men det betyder samtidig, at hvis barnet ikke når op på mindst 400ml så skal der altså gives fuld jerndosis ved siden af.
jeg vil derfor give dig ret i at din drengs mælkebehov godt kan være opfyldt med 350 ml mme og A38, sødmælk og lignende ved siden af, men hans jernbehov er ikke dækket. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du giver ham jerntilskud dagligt.
Fortsat held og lykke med ham og også rigtig glædelig jul og godt nytår til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske